Mechaniki gier planszowych - lista >>
1. Zarządzanie ręką (Hand Management)
2. Odmienne zdolności graczy (Variable Player Powers)
3. Rzucanie kostką (Dice Rolling)
4. Kooperacja (Cooperative Game)
5. Zbieranie zestawów (Set Collection)
6. Wybieranie kart (Card Drafting)
7. Wariant solo (Solo / Solitaire Game)
8. Plansza modułowa (Modular Board)
9. Układanie kafli/kafelków (Tile Placement)
10. Przewaga w obszarze (Area Majority / Influence)
11. Budowanie puli zasobów (Deck, Bag, and Pool Building)
13. Punkty akcji (Action Points)
14. Gra zespołowa (Team-Based Game)
15. Rozmieszczanie robotników (Worker Placement)
16. Opowiadanie / narracja (Storytelling)
17. Równoczesny Wybór Akcji (Simultaneous Action Selection)
18. Zmienny start (Variable Set-up)
19. Zarządzanie losem (Push Your Luck)
20. Bonusy na koniec gry (End Game Bonuses)
21. Budowanie wzorców (Pattern Building)
22. Ruch po polach (Grid Movement)
23. Odgrywanie ról (Role Playing)
24. Eliminacja gracza (Player Elimination)
25. Scenariusz / Misja / Kampania (Scenario / Mission / Campaign Game)
26. Ruch z punktu do punktu (Point to Point Movement)
27. Zapamiętywanie (Memory)
28. Rozpoznawanie wzorców (Pattern Recognition)
29. Ruch obszarowy (Area Movement)
30. Budowanie sieci i tras (Network and Route Building)
31. Heksy (Hexagon Grid)
32. Wyścigi (Race)
33. Dochód (Income)
34. Kolejka akcji (Action Queue)
35. Kontrakty (Contracts)
36. Handel (Trading)
37. Wydarzenia (Events)
38. Licytacja (Auction/Bidding)
39. Głosowanie (Voting)
40. Rzuć / Obróć i ruszaj (Roll / Spin and Move)
41. Limity komunikacji (Communication Limits)
42. Kampania (Campaign / Battle Card Driven)
43. Odbiór i dostawa (Pick-up and Deliver)
44. Siatka kwadratowa (Square Grid)
45. Rozstrzyganie konfliktów kartami (Card Play Conflict Resolution)
46. Papier i ołówek (Paper-and-Pencil)
47. Dobieranie (Drafting)
48. Budowa talii (Deck Construction)
49. Śledzenie ruchu (Track Movement)
50. Zmienna kolejność faz (Variable Phase Order)
51. Obstawianie i blefowanie (Betting and Bluffing)
52. Kolejność tury: progresywna (Turn Order: Progressive)
53. Dedukcja (Deduction)
54. Rozmieszczenie pracowników, różne typy pracowników (Worker Placement, Different Worker Types)
55. Kolejność tury: przejęcie pierwszeństwa (Turn Order: Claim Action)
56. Ukryte role (Hidden Roles)
57. Opóźniony zakup (Delayed Purchase)
58. Drzewo technologi (Tech Trees / Tech Tracks)
59. Pokrycie siatki (Grid Coverage)
60. Czas rzeczywisty (Real-Time)
61. Aktorstwo (Acting)
62. Ogrodzenie (Enclosure)
63. Punkty zwycięstwa jako zasób (Victory Points as a Resource)
64. Rozbudowa mapy (Map Addition)
65. Dopasowanie prędkości (Speed Matching)
66. Gra zdrajców (Traitor Game)
67. Zwiększanie wartość niewybranych zasobów (Increase Value of Unchosen Resources)
68. Symulacja (Simulation)
69. Odzyskiwanie akcji (Action Retrieval)
70. Planowanie akcji (Action Drafting)
71. Oznakowania (Tags)
72. Kolejność tury: oparta na statystyce (Turn Order: Stat-Based)
73. Sprawdzanie statystyk (Stat Check Resolution)
74. Narracja / Paragrafy (Narrative Choice / Paragraph)
75. Warstwy (Layering)
76. Punkty ruchu (Movement Points)
77. Znajomości (Connections)
78. Zdolności raz na grę (Once-Per-Game Abilities)
79. Rynek (Market)
80. Rysowanie linii (Line Drawing)
81. Gorący ziemniak (Hot Potato)
82. Rondel (Rondel)
83. Rozmieszczenie robotników z robotnikami z kości (Worker Placement with Dice Workers)
84. Tajna jednostka (Secret Unit Deployment)
85. Linia wzroku (Line of Sight)
86. Karty wielokrotnego użytku (Multi-Use Cards)
87. Tor czasu (Time Track)
88. Negocjacja (Negotiation)
89. Własność (Ownership)
90. Bingo (Bingo)
91. Zmienione ścianki kości (Die Icon Resolution)
92. Półkooperacyjna (Semi-Cooperative Game)
93. Śledzenie (Follow)
94. Kontynuowanie fabuły (Legacy Game)
95. Nagłe zakończenie (Sudden Death Ending)
96. Przetaczanie i blokowanie (Re-rolling and Locking)
97. Akcja/Wydarzenie (Action/Event)
98. Inwestycja (Investment)
99. Punkty i czyszczenie (Score-and-Reset Game)
100. Zniekształcenie mapy (Map Deformation)
101. Przerwania (Interrupts)
102. Ukryte punkty zwycięstwa (Hidden Victory Points)
103. Karty dowodzenia (Command Cards)
104. Spekulacja (Commodity Speculation)
105. Zegar akcji (Action Timer)
106. Magazynowanie (Stock Holding)
107. Zakończenie finału (Finale Ending)
108. Zbieranie lew (Trick-taking)
109. Złap lidera (Catch the Leader)
110. Papier-kamień-nożyczki (Rock-Paper-Scissors)
111. Ukierunkowane wskazówki (Targeted Clues)
112. Ukryty ruch (Hidden Movement)
113. Przydzielanie oddziałów (Force Commitment)
114. Zasób do przeniesienia (Resource to Move)
115. Pożyczki (Loans)
116. Role z asymetrycznymi informacjami (Roles with Asymmetric Information)
117. Dopasowanie (Matching)
118. Król wzgórza (King of the Hill)
119. Łączenie (Chaining)
120. Sojusze (Alliances)
121. Stronniczość (Bias)
122. Poruszanie po talii (Move Through Deck)
123. Aukcja: holenderska (Auction: Dutch)
124. Meldowanie (dla kart) (Melding and Splaying)
125. Żeton przewagi (Advantage Token)
126. Mapa złożona (Multiple Maps)
127. Ruch w trzech wymiarach (Three Dimensional Movement)
128. Automatyczny przyrost zasobów (Automatic Resource Growth)
129. Układanie i równoważenie (Stacking and Balancing)
130. Ja dzielę, ty wybierasz (I Cut, You Choose)
131. Przeciąganie liny (Tug of War)
132. Kolejność tury: kolejność ról (Turn Order: Role Order)
133. Kolejność tury: aukcje (Turn Order: Auction)
134. Przechwytywanie statyczne (Static Capture)
135. Przesuń/Pchnij (Slide/Push)
136. Losowa produkcja (Random Production)
137. Wybów zamówienia (Selection Order Bid)
138. Pstrykanie (Flicking)
139. Pojedynczy przegrany (Single Loser Game)
140. Przegraj turę (Lose a Turn)
141. Łapówkarstwo (Bribery)
142. Redukcja mapy (Map Reduction)
143. Zaprogramowany ruch (Programmed Movement)
144. Mankala (Mancala)
145. Krytyczne trafienie (Critical Hits and Failures)
146. Najwyższa i najniższa punktacja (Highest-Lowest Scoring)
147. Kolejność tury: wyznaczona przez pasowanie (Turn Order: Pass Order)
148. Impuls obszarowy (Area-Impulse)
149. Kawałki jako mapa (Pieces as Map)
150. Aukcja: oferta zapieczętowana (Auction: licytacja w ukryciu)
151. Przewidywalna stawka (Predictive Bid)
152. Zabij i ukradnij (Kill Steal)
153. Sędzia gracza (Player Judge)
154. Licytacja ograniczona (Constrained Bidding)
155. Przemieszczanie zgodnie ze wzorem (Pattern Movement)
156. Fizyczne usunięcie (Physical Removal)
157. Szablon ruchu (Movement Template)
158. Śpiewanie (Singing)
159. Sześcienna wieża (Cube Tower)
160. Zakończenie w czasie rzeczywistym (Elapsed Real Time Ending)
161. Ruch względny (Relative Movement)
162. Wspinaczka (Ladder Climbing)
163. Pytania i odpowiedzi (Questions and Answers)
164. Poruszanie wielu jednostek (Moving Multiple Units)
165. Rozkazy (Ordering)
166. Multiakcje (Multiple-Lot Auction)
167. System Chit-Pull (Chit-Pull System)
168. Aukcja holenderska: Priorytet (Auction: Dutch Priority)
169. Aukcja: Licytacja do spasowania (Auction: Turn Order Until Pass)
170. Strefa kontroli (Zone of Control)
171. Sąsiedztwo (Neighbor Scope)
172. Kompensata za Aukcję (Auction Compensation)
173. Kolejka Zasobów (Resource Queue)
174. Liczniki zamówień (Order Counters)
175. Zamknięta aukcja ekonomiczna (Closed Economy Auction)
176. Aukcja: raz podczas tury (Auction: Once Around)
177. Pomiar ruchu (Measurement Movement)
178. Pisanie podczas gry (Crayon Rail System)
179. Żeton akcji przekazanej (Passed Action Token)
180. Rysowanie (Drawing)
181. Aukcje (Auction: English)
182. Oferty / zakłady (Bids As Wagers)
183. Kolejność tury: losowa (Turn Order: Random)
184. Aukcja: stałe progi licytowania (Auction: Fixed Placement)